Джерело - http://zhmurko.ucoz.ua/publ/pedagogika/30
Розвиток науки, виробництва потребують масової підготовки людей, які відрізняються активністю, самостійністю, творчими здібностями. Найбільш відповідає цим потребам проблемне навчання.
Основними завданнями проблемного навчання є:
- розвиток мислення, здібностей учнів, їх творчих умінь;
- виховання активної творчої особистості, яка вміє бачити, ставити й вирішувати нестандартні проблеми;
- засвоєння учнями знань, умінь, які самостійно здобуті в ході активної пізнавальної діяльності.
Проблемне навчання - це така організація процесу навчання, основа якої полягає в утворенні в навчальному процесі проблемних ситуацій, визначенні учнями проблем і їх самостійному або за вимогою вчителя розв'язанні.
Проблемна ситуація - це ситуація, яка виникає в результаті організації вчителем взаємодії учня з пізнавальним об'єктом, завдяки якому виявляється пізнавальне протиріччя. Проблемна ситуація характеризується інтелектуальним ускладненням і потребою у вирішенні пізнавального протиріччя.
Проблема - це такий різновид питання, відповідь на яке не має в набутому досвідові суб'єкта і тому вона потребує відповідних практичних і теоретичних самостійних цій, які відрізняються від простого інформаційного пошуку.
шляхи утворення проблемних ситуацій
- Спонукання учнів до пояснення явищ, фактів, їх зовнішньої невідповідності, протиріччя.
- Спонукання до вибору правильного варіанта відповіді та обґрунтування.
- Перехід від поодиноких фактів до узагальнень.
- Зіставлення суперечливих фактів, явищ.
- Вирішення протиріч між теоретично можливим засобом розв'язання завдання і практичною нездійсненністю обраного засобу діяльності та ін.
Отже, проблемна ситуація для людини виникає, якщо в неї є пізнавальні потреби та інтелектуальні можливості розв'язати задачу при наявності утруднення, суперечності між старим і новим, відомим і невідомим, умовами і вимогами.
Схематично можна виділити основні етапи вирішення проблеми:
- виявлення протиріч, створення проблемної ситуації, її усвідомлення суб'єктом;
- виділення проблеми, її формулювання на основі аналіз; ситуації;
- висунення гіпотез, пошук засобів розв'язання;
- аналіз гіпотез, установлення шляхів вирішення проблеми;
- перевірка правильності вирішення,
- самостійне оперування набутими знаннями.
|