Четвер, 02.05.2024, 18:47

Леб'язька філія Зачепилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Меню сайту
Календар
«  Лютий 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 193
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Освіта.ua
27.02.2017

Ситуація із забезпеченням якості вищої освіти не зазнала суттєвих змін за останні два-три роки, або за час, що минув після ухвалення нового закону «Про вищу освіту». Викладач вищої школи, який наважиться об’єктивно оцінювати академічні успіхи студентів, неодмінно рано чи пізно буде звинувачений у всіх гріхах та вступить у прямий конфлікт з керівниками структурних підрозділів та керівництвом вищого навчального закладу. Про те, як подолати проблеми в системі оцінювання, розмірковує незалежний освітній аналітик-консультант Юрій Федорченко.

Необ’єктивність оцінювання у вищій школі залишається сьогодні неодмінною умовою «комфортного» життя викладача вищої школи. Реформа вищої освіти мала б змінити ситуацію або принаймні відкрити перспективи для відповідних змін, однак цього не сталося. Від викладача вищої школи продовжують вимагати не професіоналізму, а лише «слухняності » та прислуговування.

Ситуація із забезпеченням якості освіти в середній школі є не менш проблематичною та складною, ніж вона склалася у вищій школі. При цьому саму проблему з оцінюванням та забезпеченням якості шкільної освіти належним чином навіть ще не сформулювали та не поставили у всій її багатогранності та складності.

Такий стан справ актуалізує питання про моніторинг процедур оцінювання та забезпечення якості освіти. На жаль, сам феномен освітнього моніторингу, його предмет та завдання у вітчизняній «системі» освіти розуміється доволі специфічно та дивно. Подекуди складається враження, що в «системі» вітчизняної освіти відбувається свідома спроба дискредитації самого феномену освітнього моніторингу. Хоча, мабуть, існує інше більш просте та адекватне пояснення, а саме справа полягає в нерозумінні феномену моніторингу в освіті та в небажанні щось змінювати в цьому питанні. Співробітники управлінь освіти «чули», що існує якийсь там освітній моніторинг, та й «моніторять» собі все підряд, не усвідомлюючи повною мірою, що вони роблять та для чого вони це роблять. Як наслідок, від такого моніторингу лише примножується клопіт у керівників шкіл, які мають надавати відповідну інформацію.

Що таке моніторинг процедур оцінювання та забезпечення якості освіти?

  • По-перше, потрібно чітко визначитися з термінами моніторингу процедур оцінювання та забезпечення якості освіти. Так, об’єктом даного моніторингу виступають навчальні заклади. Предметом даного моніторингу виступають процедури оцінювання та забезпечення якості освіти. Суб’єктом даного моніторингу виступають агенції оцінювання та забезпечення якості освіти.
  • По-друге, не потрібно плутати моніторинг процедур оцінювання з моніторингом оцінювання (оцінок). Часто останній просто не має сенсу. Про це буде йти мова нижче.
  • По-третє, потрібно усвідомлювати, що самі процедури оцінювання є важливими елементами системи забезпечення якості освіти та мають розглядатися саме як процедури забезпечення якості освіти.

Про моніторинг оцінок (результатів) та моніторинг процедур

Позбавлено сенсу проводити моніторинг оцінок чи порівнювати оцінки учнів різних навчальних закладів та навіть різних класів однієї школи, якщо такі оцінки виставляються в умовах відсутності належної внутрішньої системи забезпечення якості освіти в школі. За теперішньої практики в українських школах оцінки учнів виражають лише різні бачення та підходи до процесу оцінювання вчителем академічних успіхів учнів. Без врахування відмінності в таких підходах говорити про порівняння академічних успіхів учнів проблематично.

Навіть моніторинг результатів ЗНО учнів (випускників) конкретної школи та їх порівняння з результатами ЗНО учнів інших шкіл не дозволяє говорити повною мірою про ефективність забезпечення якості освіти в конкретній школі.

Слід враховувати, що різні школи мають різні стартові умови та різний контингент учнів. Так, у невеликих містах до ста тисяч мешканців, дві-три школи привертають особливу увагу батьків, саме до таких шкіл марнославні батьки намагаються віддати на навчання своїх дітей, саме такі батьки виявляють особливу щедрість в оплаті послуг репетиторів, котрі готують, «натаскують» учнів шкіл до складання ЗНО. У підсумку буває доволі складно визначити, яку роль в успішному складанні ЗНО відіграла «популярна» школа і яку роль відіграла наполегливість батьків. Разом з тим потрібно здійснювати моніторинг не лише того, завдяки чому були досягнуті відповідні академічні успіхи, а й того, що приносилося в жертву для досягнення відповідних успіхів.

Спроба здійснювати моніторинг лише шкільних оцінок та результати ЗНО по школах не буде дозволяти повною мірою повноцінно оцінити конкретні зусилля колективів та керівництва школи в забезпеченні якості освіти. Повноцінна зміна процедур оцінювання та процедур забезпечення якості освіти потребує тривалого часу. Нові процедури лише з часом знаходять своє відображення в академічних успіхах учнів, тривалий час вплив нових процедур може залишатися непомітним або малопомітним.

Концентрація уваги лише на результатах оцінювання не буде дозволяти оцінювати зусилля в спробі покращення процедур забезпечення якості освіти в так званих проблемних школах і буде заважати побачити недоліки в розбудові відповідних процедур в так званих провідних школах.

Виключна увага лише до результатів оцінювання буде мати своїм наслідком відсутність належної підтримки нових ініціатив у питанні покращення процедур забезпечення якості освіти та сприяти стагнації процесів розвитку навчальних закладів. Саме моніторинг процедур дозволяє бачити перспективи навчального закладу та уникати при цьому спрощених підходів до питання оцінки діяльності навчального закладу в цілому.

Можливі маніпулювання з оцінюваннями в навчальному закладі більш ефективно можна виявити саме на рівні моніторингу процедур оцінювання та забезпечення якості освіти. Наявність проблем з забезпеченням процедур оцінювання та іншими процедурами забезпечення якості освіти є вагомою підставою для того, щоб піддати сумніву практику та результати оцінювання в навчальному закладі в цілому.

Відкритість навчальних закладів та моніторинг процедур

... Читати далі »

Просмотров: 359 | Добавил: vatanen2016 | Дата: 27.02.2017 | Комментарии (0)